Køb og salg af både
kontrakt og tjeklister

Genvej

Vi glæder os til at høre fra dig.

Like Us

Synes godt om

Køb & salg

Club Maritim 09 giver dig, som vil købe eller sælge brugte både, nyttige råd. Som sejlklub og servicevirksomhed har vi ofte medlemmer, der har købt eller solgt brugte både. Vi ved derfor af erfaring, at mange ikke er bevidste om, hvad man skal gøre som køber eller sælger. At købe en brugt båd eller endda købe en ny båd hører med til en af de større investeringer, man kan gøre i livet. Fejlinvestering har ikke kun emotionelle, men også store økonomiske konsekvenser.

Du kan downloade Club Maritim 09's tjekliste til vurdering af brugt båd.

Hvis man går med tanker om at købe en brugt båd, har vi nedenstående samlet nogle gode råd.

Ejerforhold

Hvem ejer den brugte båd, og har sælgeren ret til at sælge den?

  • Undersøg, om båden er registreret i et skibsregister.
  • Undersøg, om båden står som sikkerhed for bl.a. bank, leasingselskab, arv eller krav fra tredjepart.

Har sælgeren dokumentationen i orden?
Ved et eller flere af nedenstående punkter er det vigtigt at passe på:

  • Sælgeren kan ikke fremvise båddokumenter, købekontrakt eller slutseddel.
  • Sælgeren kan i løbet af et par dage vise en anden tilsvarende brugt båd.
  • Sælgeren opfordrer til at "gå på kompromis" med loven ved f.eks. at foreslå, at båden anmeldes i et andet EU-land for at spare eventuelle afgifter.
  • HIN-nummer eller byggennummer mangler elle er blevet ændret.
  • Sælgeren kan kun kontaktes via mobiltelefon.

Klik her for at se en aktuel liste over stjålne både.

Registrering af både

Både, der primært sejler på de indre vandveje i Tyskland og som har en motorydelse på mere end 2,21 kW eller måler over 5,5 meter i længden, har efter loven registreringspligt og skal udstyres med amtskendetegn eller et anerkendt amtskendetegn (Internationaler Bootsschein).

Hvis sælgeren ikke er registreret som ejer, skal man bede om at se samtlige regninger hhv. tidligere købekontrakter, således at man har fuld dokumentation for ejerskabet.

Kontrol af ejerforhold

Det er ikke en enkel sag at kontrollere ejerforholdet, det er tværtimod vigtigt at sikre sig, at sælgeren er berettiget til at sælge brugte både.

Det er normalt, at den første ejer båden modtager et certifikat - Builders Certificate, hvoraf hans navn fremgår. Efterfølgende dokumenter tager udgangspunkt i dette dokument.

EU-konformitetserklæring

Både bygget efter 16. juni 1998 skal have en konformitetserklæring (declaration of conformity). En konformitetserklæring kræves ifølge en EU-forordning, der anvendes for at skabe en ensartet norm for bygning at fritidsbåde.
Enhver bådbygger, der ønsker at sælge både i EU, er forpligtet til skriftligt at dokumentere, at hans både opfylder gældende normer. Som identifitkation for den enkelte båd udstyres bådene med et HIN-nummer (HIN, hull idenfitication number). Der findes ikke to både med samme HIN-nummer.
HIN-nummeret er støbt ind i skroget - normalt agter i vandlinjen på styrbords side.
Yderligere er båden udstyret med en CE-mærkat.
Der er vigtigt at sikre, at både dokumentet foreligger og mærkningen er til stede. Uden konformitetserklæringen kan båden ikke registreres i et skibsregister.

Betaling

Ved privatkøb gælder betaling mod vare. Man skal som i alle andre af livets forhold være opmærksom på, at ikke alle har samme opfattelse af, hvordan en "ordentlig købman" opfører sig.
Det er ikke altid klogt at yde en forudbetaling, uanset hvor forlokkende et tilbud der er tale om. Ej heller med en betaling til en spærret konto kan en køb anbefales.

Købes båden fra en virksomhed, borger dette ikke for, at man ikke kommer ud for problemer. Her gælder det ligeledes, at man ikke skal være naiv, og man skal sikre sig, at man handler med en reel og ordentlig sælger.
En sælger, der f.eks. kun oplyser et mobilnummer og ellers er sparsom med øvrige oplysninger om firma og adresse, er ikke ubetinget tillidsvækkende. Her gælder som i alle andre forhold, at man bevarer fornuften og holder hovedet koldt.

Hvad skal der med i en købekontrakt

Det er vigtigt, at båden entydigt identificeres i købekontrakten, og at identifikationen fastholdes i købekontrakten.

  • Byggenummer / Hull Identification Number. Består af 12 til 14 tal og bogstaver.
  • Motornummer / serial number. Hver motor har sit eget nummer.
  • Bådens registreringsattest.

Download vores eksempel på en købekontrakt.

Super koncept
Mikkel L.
" Billigt og god dækning "
Søren C.
" Der en god value-prop (pris, kvalitet og service) "
Morten S.
" Det er biligt og god service "
Niels E.
" Jeg synes det fungerer upåklageligt "
Knud W.
" Servicemindet, handlekraftig, hjælpsomme "
Peter P.
" Billig forsikring, og god service. "
Henning F.
" Jeg blev hjulpet godt igennem. Det var nemt. "
Lars N.
" Taler dansk og har tid til god vejledning "
Morten H.